Online users

Follower

Thursday, February 17, 2011

Kedekut untuk masa depan.

Sekarang ni aku suka fikir ke depan.Bila tengok orang yang baru dapat kerja, aku try letak diri aku dalam situasi yang sama.Mula la fikir macam mana rupanya nanti bila dah kerja.Orang kata sementara masih belajar ni, enjoylah puas puas.Nanti dah masuk alam pekerjaan, memang tak dapat nak huu haa huu haa sangat dah.Yes.I have to admit it.Bila dah kerja, macam macam benda nak kena fikir.Duit gaji, banyak mana sangatlah yang tinggal lepas tolak duit kereta, sewa rumah dan lain lain. Senang cakap, working life lagi mencabar.Kalau tak pandai manage kewangan, lingkup la hang.Sebab tu aku respect kepada insan insan yang bekerja keras ni sebab aku tahu hidup zaman sekarang bukannya senang.Kalau nak harap pada satu kerja, memang tak cukup.Tambahan pula bagi yang memang tak bergantung pada "kesatuan papa dan mama" seperti saya.Memang segan nak minta duit dari tok.Selama ni bergantung kepada duit elaun semata.Sekarang ok lagi sebab still belajar.Nanti bila dah kerja, pandai pandai la survive.Tak ada yang nak suap mulut tu senang senang.Biarpun tahu duit pencen arwah mama dan abah still ada, I rather tell myself not to rely on that money.Banyak mana sangatlah duit yang tinggal selepas dibahagi kami 4 beradik.Not that much.Kalau hang nak sesuatu, pandai pandai la usaha untuk dapatkannya.Advantage juga sebab dari kecik dah terbiasa berusaha sendiri untuk sesuatu.Bila dah besar, tak ada la kaget sangat.

Bagi yang lelaki tu, paling kurang dalam akaun kena ada 10 ribu buat beda nak belanja kahwin.Hahaha.Senang cakap, bila dunia makin canggih dan moden, living cost bertambah.Kalau tak kerja kuat, jangan harap la nak hidup senang.So, marilah menabung.Buatlah bajet untuk diri sendiri.Aku tengah berusaha untuk menjadi lebih 'kedekut' untuk masa depan.Cuba untuk tidak membazirkan duit ke arah yang tidak sepatutnya.Target nak beli kereta tahun depan.Harapnya terlaksana la hajat tu.Huhuhu.

5 comments:

a z z a said...

dah 'tua2' ni mmg segan dah nak mntak wet kt pa and ma..hee~

antudegil said...

bukan senang nak idup kan? tapi senang nak menghabiskan rete mak ayah yang penat2 bertimbun diaorg cari. best way, ada duit simpan saje.

Entri Terkini : Perlu Sangat Ke Perfect English Bila Bertutur?

[z@ck] said...

azza..
hahaha..tapi ada je yang tak tau malu minta juga =)

antudegil..
betul..at least, try la hidup berdikari.cari duit sendiri.patutnya bila dah besar,kita yang kena hulur duit kat dorg.bukannya tolong perabih

eDdY said...

betol tu z@ck...
kiter kena start kedekut dari time blajar lagi...sumer tu tuk maser depan...hehe
tpi tu la..dgn kemajuan dan kemodenana gadget maser skank ni...bole buat sumer tu jadi impian jer..selalu sgt jadik pemurah kat apek2 kedai gadget tu(^^)

[z@ck] said...

eDdy..
hahaha..lucky aku kureng sikit terhadap gadget2 ni =P

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger