Online users

Follower

Friday, January 21, 2011

Dah jadi tabiat.

Pagi tadi ada orang datang minta sedekah.Seorang lelaki berpakaian baju melayu dan bertongkat.Penampilannya tak ada la selekeh sangat. Aku terkejut bila tengok reaksi Ika dan Bang Cik bila dengar orang tu bagi salam.Dorang terus tutup suis tv dan lari masuk bilik.Nah.Dah terbiasa dengan perangai tok la ni.Aku pun tak faham kenapa tok kedekut sangat nak derma kat orang susah.Aku masuk bilik, ambil seringgit, hulur kat Bang Cik.Suruh dia bagi kat pak cik tu.

Pak cik tu pun berlalu pergi.Sumpah aku tak suka perangai tok yang satu ni.Sampai adik adik aku pun terikut.Tak pasal pasal Ika dan Bang Cik kena tarbiah seround dengan aku.Bagi aku, buatlah baik pada orang lain.Kita pun hidup susah.Tapi tak salah kalau kita menderma sedikit untuk orang yang lebih susah daripada kita.Kalau orang tu berniat jahat sekalipun, itu urusan dia dengan Tuhan.Kalau pak cik tu pura pura tempang dan menyalahgunakan duit tu, lantak la kat dia.Nanti dapat la balasan dari Tuhan.Yang penting niat kena ikhlas.

Hidup ni jangan berkira sangat.Time ni dorang susah.Mana tahu esok lusa turn kita pula yang susah.

8 comments:

..hizamirahim.. said...

huhu.
betol2.
XD

fiDooo said...

tu ok lagi, aku pernah jumpa pak cik tu siap rileks mintak sedekah sedangkan baju ok, kesihatan ok, sume ok!

AcanCapik said...

like this... =)

AcanCapik said...

like this... =)

PinQib said...

tolong orang, ALLAH tolong kiteww

|Khurafat, BEST ke TIDAK?|

eDdY said...

baguih2...(^^)

Delaila said...

aku pun salu ja buat macam tu. tapi sebab duk sorang sorang kat rumah. takut la kena rape ka apa :O

Judiene said...

Aku rase tak cukup lagi tu ko tarbiah adik ko.
Meh sini aku tambah.
sdb&%!)yHDDSJ:'^%@#*&%$&^%!!!!!
Okay dah.
Hahahaha.

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger