Online users

Follower

Wednesday, May 2, 2012

English is not just about fluency

Terpanggil untuk mengulas kenyataan akhbar bertajuk "Bazir latih guru BI ke luar negara" Rasa macam terkena tempias even sekarang dah selamat pulang ke Malaysia. Personally, ada baik buruknya hantar budak TESOL ke luar negara. One of the thing is bila kuantiti yang dihantar tu terlalu ramai, memang betul tendency untuk menggunakan bahasa inggeris bila berkomunikasi sangat rendah. Kita lebih suka bercakap dalam bahasa ibunda kita sendiri. Same goes to me. Siap datang dalam pakej loghat utagha lagi. Sesetengah tu lebih suka bertindak selamat, takut dilabel poyo atau bajet bagus.

 "Hek eleh. Poyo la nak cakap BI padahal dengan kita kita jugak.Cakap BM sudah la"

 Ini realiti ye.To be frank, mentaliti kita ni masih di takuk lama walaupun negara kita sedang membangun.Itu satu hal. Mungkin government boleh kaji semula jumlah pelajar yang dihantar ke oversea. Bukan terus hentikan penghantaran pelajar TESOL ke oversea tapi kurangkan sedikit. Bila nombor yang dihantar berkurang, sedikit sebanyak ia memberi kesan kepada tahap kefasihan seseorang tu. Less Malaysian, more fluent. Itu realitinya. Bila kita tak banyak kawan Malaysia, kita tend untuk mix dengan mat saleh dan secara tak langsung, it build up your fluency.

Wonderful time with Nikau class during 2 weeks of teaching experience programme

After all, it's not fluency that determines you're a good teacher. Being fluent does not mean that you can carry your teaching well. Yes, it is true that when you speak fluently, it affects other peoples' perception. People may regard you as "Dia tu hebat weh.English dia kencang woooo"  but somehow people who are fluent in speaking, does not in writing. Kadang kadang tu, memang fasih bercakap tapi grammar berterabur. Tak guna jugak kan. So, we need to have a balance in speaking and writing. Itu yang kita nak cari bila study oversea. Plus, bila pergi tempat orang, kita boleh tengok sendiri macam mana cikgu mengajar dalam kelas so that when we come back to Malaysia, we can make change in teaching strategies. Bosan la kalau asyik guna textbook all the time. Ye tak? Government hantar tu ada sebabnya.Bukan sebab nak bagi fasih je. Banyak lagi benda lain yang kita boleh dapat. Tolong lah jangan narrow minded sangat. English= fluent.Memang betul tapi itu just one aspect. Banyak lagi benda lain nak fikir bila belajar English ni. Bila mengajar nanti, bukan mengajar speaking skill je, tapi other skills as well (listening, writing and reading).

Taught these naughty boys how to make laksa and nasi goreng. 

However, I must agree that government should hire teachers from the overseas to give training to local English teachers. Untuk kurangkan kos kan. Memang tak dinafikan living cost kat overseas sangat tinggi. Government habiskan almost hundreds of thousand ringgit for one person. Bayangkan jelah kalau 60 orang dah banyak mana duit habis? Itu baru satu batch from satu maktab.Tak campur lagi from another institution. Apa pun, setiap benda yang dilakukan ada baik dan buruknya. We have to look from both sides. Jangan asyik nampak yang negatif ja.


Panjang pulak aku membebel kali ni. Amik hang!

8 comments:

miss noera said...

mentaliti. if nak mantapkan kualiti guru2 sedia ada, tapi taknak perubahan, tak jadi juga.

[z@ck] said...

miss noera..
susah nak ubah mentaliti org kita ni. terlalu berada di comfort zone. afraid to change

sweetie said...

Setuju dengan hang z@ck.

NIZAM said...

nak bg komen jugak la even sy takde kaitan dgn TESOL ni.

bakal cikgu macam Ms Zack bakal bawa something yang new kat skolah. teaching experience tu mahal harganya kan. boleh aplikasikan cara pengajaran kat NZ tu pada kanak2 skolah. sy lihat kan sgt positif sebenarnya.

lagipun, apa salahnya government laburkan duit yang banyak utk bakal pendidik demi melahirkan modal insan yang lebih baik di masa depan kan? bak kate orang putih, no pain no gain. tapi ape2 pun mungkin boleh ditambah baik. dan saya percaya, better education system sgt la penting utk better generation. wah, dh macam masuk debat dah. :)

aReLaN said...

nak hentikan penghantaran takleh gak sebab negara memang perlukan graduan dari luar cuma kena la hadkan jumlah student dalam satu2 kawasan.saya kat jepun dulu pon gitu gak.ramai sangat melayu satu uni,jadi BM lagi banyak pakai compare to bahasa jepun sebab selalu jumpa geng melayu je.hmmm...

Nora Karim said...

Betul... English bukan sebab fluent je... Dulu masa saya mengajar di sebuah kolej... mmg mengejutkan la... simple english pun ramai yang tak faham... akhirnya ramai yang kena buang sebab fail... so terfikir jugak... mcm mana mereka di ajar english di peringkat sekolah...?? kesian budak2 ni...

eDdY said...

aq setuju dgn aper yg ko bebel kan ni z@ck..kalo kurang kan student..tendency tu guna kan bi tu lebih tinggi..sbb nyer..nak xnak kena ckp jugak bi ni..cth dekat ialah member aq..dier mmg x pandai langsung bi ni..skit2 tu bole la..tpi bile g oversea..xder org nak tolong dier..so dier terpaksa jugak ckp..pastu skank ni dier da bole la ckp bi..then confidence level dier pon dah up..xder nak malu2 da..pastu kalo dier x tau..dier tanyer..n dier jugak selalu berlatih guna kan bi..kitorg sbgai kawan bagi support kat dier..

zaity zaliza said...

akak sokong. fluent BI tak bermakna grammar betul tapi kalau nak BI kita fluent mesti bertutur dlm BI. pegile kursus dengan sapa ker, mana mana ker tp kalau tak bercakap selalu memang tak kan fluent BI tu. apa yg akak alami bila duduk KL most people speaking BI tp bila balik keja jb payah nak dapat regu spekeng tau.so utk mengasah BI tu have to read buku BI selalu.

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger