Online users

Follower

Saturday, October 31, 2009

Terima kasih Facebook!

8 tahun aku tak jumpa dia. Dulu time kecik-kecik, kami selalu paksa Pak Ngah bawa kami mandi dekat Bukit Wang. Malam pula, kami selalu lepak dekat buaian rumah tok dan dengar cerita hantu yang disampaikan oleh Tok Tam. Tok Tam buta. Tapi, dia banyak koleksi cerita hantu yang dia alami sendiri sewaktu dia masih celik dan muda. Arwah mama cakap dia buta sebab waktu dia muda-muda, dia banyak menangis.Aku pun tak pasti itu benar atau tak. Sebab tu aku tak berani menangis banyak-banyak. Takut buta.

Berbalik kepada saudara aku yang sudah lama terpisah jauh.8 tahun beb. Seingat aku, last time aku jumpa dia waktu aku darjah 6. Itu pun sekejap je. Bila berjumpa, kami dah tak macam dulu. Bersembang pun dah tak sehappenning dulu. Macam ada boundary between us. Sepatah aku tanya, sepatah yang dijawab.

Hanya disebabkan konflik keluarga, kami pun ter effect sekali.Memang sedih bila fikir at a time aku hilang 2 saudara. Tapi ,aku paling rapat dengan dia. Dengan akak dia, aku biasa-biasa saja. Terus dorang menjauhkan diri daripada kami. Dah macam orang asing dah.Dah tak contact dan just dengar berita dari mulut ayahnya saja. Kalau raya, memang tak pernah dorang balik ke kampung sini.

Dah lama aku mencari dia dekat facebook.Cousin yang lain juga sama. Mencari dia di alam maya. Mengharapkan hubungan kekeluargaan yang sudah lama terputus dapat bercantum kembali. Kuasa Tuhan telah menemukan aku dengannya. Satu nama yang unik di friend request. Aku approve dan cepat-cepat buka profile pemilik nama yang unik ni.Aku tengok profile picture, tak cam. Geledah photo album dan ternyata dia rupanya. Saudara kandung yang sudah terpisah 8 tahun! Akhirnya. Terima kasih Facebook! Nyata kau juga punya fungsi berguna selain fungsi kau untuk melalaikan aku dengan game kau yang addicted seperti Cafe World dan Fish World.

Aku harap sangat dapat jumpa ang lagi Timah.

6 comments:

:: ANAH :: said...

btul2..
fb ni dpt temukan kte ngn
sdare kite yg dh mmg lame
terpisah..kawan2 juge=)

Cafe world?zack level brp dh?msti
tggi ni?hehe..nnt add neighbour =)

myQza said...

Alhamdulillah.semoha ikatan kekeluargaan akan bersambung kembali!

chentaMAYA said...

wow!
jejak kaseh!
thx FB!

cinta dan lirik said...

jejak kasih...

ni la guna fb...atau sosial network yg lain..dpt jumpa atau kumpul balik mane2 yg dah lame tak jumpe...

[z@ck] said...

Anah..
hehehe..br level 8..men kdg2 je..sll bka FB geledah page org je..ahaha

Sitedi..
trimas tedi!

chenta maya..
jejak kasih alaf baru.. =)

cinta dan lirik..
itulah pasal..dlm realiti tak jumpa..jmpa dlm alam maya pn kira orait la 2..

Anonymous said...

ada baiknya juga fb ni yer

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger