Online users

Follower

Thursday, August 5, 2010

Mari belajaq bahasa U-ta-gha 2

Kembali lagi dalam episod ke-2 Mari belajaq Bahasa Utagha. Asal usul kosa kata ini tidak dapat dikenalpasti. Ceruk mana dia cedok, itu yang kita tak tahu tu.

1) gon : cerun/bukit kecil
2) belemoih : kotor/comot
3) tertomoih : tersungkur
4) ku-tey : cubit
5) tak dan : tak sempat
6) lencun : basah kuyup
7) kawaq : pencuri
8) ke-te-gaq : degil
9) he-ghot pe-tot : senget benget
10) me-ghe-la : gatal/miang (untuk sifat manusia)

Credits to Kamil Zamrie for listing out over 200 Kedah words in FB. Aku cedok dari dia la ni.Hehehe.

9 comments:

black_mel said...

gon tu dah jarang org guna...huhuhu..

Useriez said...

haha.. hidup utaqha~

Hariz said...

Tudia Aih Nie Yang Ceq qasa hargai
bahasa utagha nie. pakat2 guna loghat sini. biaq semua kemaquk nak berloghat utagha lak. baqu depa taw..
betapa hebatnya loghat utagha..
Nah! apa aku dok meqepek nie


New Entry Prof-Hariz
Dengarlah Bisikan Hati Suci

shazika said...

sy dulu belajar bhasa utara mase kat pdrm
tp yg gon=cerun tu baru tau wujud

Peri PiA said...

cik z@ck,"cewi" tu mcm "gune brg baru btl" tak?

eDdY said...

rindu nak dengaq bahasa utagha...hehe

[z@ck] said...

black_mel..
aku guna ja lagi.hahaha

Useriez..
ya ya..hidup utara =P

Hariz..
tudiaaa..ni lagi melampau pekatnya

shazika..
hahaha..kalau tak, sampai sekarang tak tau ek.

Peri Pia..
Keciwi kot =)

eDdy..
hahaha..hang org mana?

Miss Kira said...

best2.. hahaha..

:D

cewi/ciwi tu mcm jakun klau x slh.. org kedah kata perak(x sure sgt ejaan dia..huhuhu)

[z@ck] said...

Miss Kira..
yup yup..betul la tu

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger