Online users

Follower

Wednesday, May 11, 2011

I love Islam.

Memang susah nak explain kalau mai bab macam ni.

Cookie : Are you a Muslim?
Aku : Yes, I am.
Cookie : Do you Muslim have to wear skirts all the time? Can you wear pants?
Aku : Yes, we can wear pants as long as we cover our legs.
Cookie : Oh.

Aku rasa dia dah terbiasa dengan imej minah Arab yang selalu berkain dan berjubah. Memang jarang nampak minah Arab kat sini pakai seluar. Apatah lagi jeans macam budak Malaysia pakai.That's why dia generate concept Muslim macam tu kot. Kebetulan pula aku pakai skirt waktu dia tanya tu.Innocent gila la Cookie ni.

Cookie : How long is your hair?
Aku : Err..____________
Cookie : Oh. Nice. What colour?
Aku : Black.

Noooh.Serba salah nak jawab.Tapi sebab tak nak menghampakan dia, aku jawab je lah.Itu pun muka kelat. Yang pasal colour rambut tu lagi la aku blur nak jawab.Pandai pula kan pi tokok tambah...

Aku :In Islam, we cannot colour our hair. It's a sin for us. But we can dye our hair using one plant that can produce...er... 'bronze' colour. Yeah..bronze colour.
Cookie: Means that you are using natural product?
Aku: Yeah (confident habis)

Nahaaaiii...bila cakap spontan, tendency untuk lupa certain word sangatlah tinggi.Mula la stutter. Mencari cari word yang sesuai.Yang bronze tu pun aku hentam ja.Tak tahu nak identify colour tu.Perang=bronze. Betoi la kot.Hahaha.

Pentingnya belajar ilmu agama so that bila mai time kecemasan macam ni, kita boleh apply ilmu tu.Mungkin nampak macam simple ja tapi once hang dah develop conversation tu, makin lama makin banyak soalan yang keluar, then you know it's not easy to explain it.Asalkan tak bagi ajaran sesat tu kira ok la =)

I love wearing hijab. Jadi weirdo dalam kelas sebab I'm the only one yang pakai tudung. Tak menjadi masalah pun.

2 comments:

eDdY said...

bagus penerangan ko z@ck..
cookie tu laki ke pmpuan???

[z@ck] said...

eDdy..
perempuan der.

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger