Online users

Follower

Wednesday, December 7, 2011

Peminta derma dan sikap prejudis

Petang tadi, tengah syok baring bawah kipas, ada orang datang minta derma. Seperti biasa, tok cepat cepat masuk bilik. Pretend macam tak ada orang dalam rumah. Aku tak sampai hati dengar orang tu duk bagi salam tak berhenti.So, aku buka pintu dan sambut salam mak cik tu. Dia senyum dan mula bercerita pasal derma yang dia kutip. Ada sekali untuk derma wakaf tanah. Yang ni aku tak faham sangat macam mana dia berfungsi. Tapi basically, nak mai minta derma la. Mak cik tu pun tunjuk la segala bukti dokumen, kalendar gambar maahad tu dan tunjuk muka pengasas maahad tu. Orang yang terkenal jugak dalam industri hiburan. Pernah jadi finalis Imam Muda. So, aku agak confident sikit nak menderma. Mak cik tu pun muka nampak macam ikhlas dan bukan berlakon. Bila dah setel semua, mak cik tu pun dah blah, tok datang tanya.

Dia mai buat apa tu?
Mai minta derma buat maahad.
Hang duk bagi buat apa? Bukan boleh percaya sangat depa ni bla bla bla....
*Terus naik atas. Malas nak dengar*

I don't blame her for being prejudice because there are some of them who are pretending to ask for money for charity but end up using it for something else. So, bila ada yang datang minta derma, tok akan jadi macam tu la. Sembunyi senyap dalam bilik. Macam budak budak. Sebab nila setitik, rosak susu sebelanga.Habis semua peminta derma kena cop songlap duit. Janganlah kita mudah nak menilai dorang ni selagi tak ada bukti. Sebab tu aku keluar jugak hadap mak cik tu. Nak tengok sikit dari mana dia datang. Aku pun bukanlah bodoh sangat nak bagi duit sesuka hati aku. Bila rasa macam confident betul, baru hulur. Yang penting, niat kita ikhlas nak tolong orang yang memerlukan. Bab songlap duit tu, urusan dia dengan Tuhan.

p/s: Dah siap check dalam JAKIM. Memang ada nama maahad tu =)

6 comments:

niezam said...

kalo kat kg boleh tahan la lagi kan. jarang nampak muka orang mintak sedekah/zakat ni smua. tp yang taktahan kalo kat kedai makan/fudcourt. sangat la selalu dan hari2 ada. itu yang kompius.

[z@ck] said...

niezam..
ha..yg tu mmg sindiket kot.wallahualam

aReLaN said...

ntahla.besenya bagi je.yg pnting niat ikhlas.klu dia tipu ke apa,tu hal dia ngan ALLAH la kn.hmm

eDdY said...

tpi mmg betol z@ck..
sbb da ramai sgt penipu camni..
tu yg sampai menyorok2 tu..huhu

angahpikah said...

btol.. ak pun kadang2 serba salah.. yg songlap duit xkaco kita xpe. yg plg tkot yg pukau, ragut2 tu yg wat manusia hari ni sentiasa pk negatif kt org len. dunia oh dunia

Redbloodsnow said...

mcm dah karenah pengemis skrg ni kan

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger