Online users

Follower

Tuesday, October 20, 2009

Tak rugi pun menderma ni.

Aku memang jiwa sensitif. Senang tersentuh bila nampak pak cik tua terbongkok-bongkok lintas jalan, anak-anak kecil bersongkok datang jual ubat dan mak cik yang mengemis di tepi jalan. Memang kita patut rasa simpati kan bila nampak those people? Ke ada juga yang hati batu boleh tak ada rasa apa-apa kalau nampak golongan macam ni? Haish. Tak tahulah.

Whether betul dorang susah atau tak, wallahualam. As a human being yang memang halus jiwanya, aku akan hulur sekeping dua not kalau ada yang minta derma. Setengah orang akan fikir aku ni baik sangat main hulur je duit kat orang. Entah betul ke tak dia tu daif dan memerlukan. Tapi aku tak kisah. Niat tu jauh lebih penting. Kalau niat kita untuk membantu orang, murah rezeki kita nanti. Soal dorang tu berpura-pura atau tak, itu memang kita tak tahu. Tuhan je tahu. Biarlah. Tak rugi pun menderma ni. Amalan mulia.

Tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima bukan? Jadi, hulurkanlah bantuan setakat mana yang kita mampu dan ringankanlah beban mereka. (Aiseh..duta Bersamamu pulek..)

Lagi satu, bersyukurlah dengan nikmat yang Tuhan bagi. Jangan asyik meminta je dekat mak bapak korang. Pantang handphone model baru keluar dekat tv, mula nyendeng-nyendeng dekat parents minta belikan. Adess. Jangan jangan.

7 comments:

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

betul tu Zack!
Aku setuju sangat~
Tolong je kalau mampu~

Qistina Fahimi said...

syukur dgn ape yg ader.
xkan rugi ape2.
:D

[z@ck] said...

ZARA..
lg elok kalau kita dpt pergi umah kebajikan tu sendri.. =)

Qistina..
yup..dats right babe!

oranglidi said...

ya. memang x rugi weh..

sedekah la biar tangan kiri x tau.

safuan said...

bila memberi dengan tangan kanan, biarkan tangan kiri tidak mengetahui apa yang diberi...

[z@ck] said...

orang lidi dan slipa crew..
kalau yg kidal cam aku mcm mana..ehehehe

oranglidi said...

ala.. maksudnya, tangan yg satu lagi.. ataupun pihak2 yang lain la.. hehe..

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger