Online users

Follower

Friday, January 8, 2010

Umur 40, fikiran 7

Tak semua orang tua matang ok.Ni haa. Yang aku tengah deal ni umur dah 40 tahun tapi perangai macam budak darjah 1. Kerja nak perang mulut saja. Pantang dengar diri dikutuk, dah mula melenting tak pasal-pasal. Tak ada nak periksa dulu kesahihan cerita tu, terus buat assumption sendiri. Lepas tu tarik muka. Jadah apa weyh. Mulut dia pun longkang. Mencanang sana sini tak sedar diri. Bila diri kena hentam, mula gelabah taik. Tak fikir pula kau pun pernah mengata kat orang. 2 x 5 ja.

Memang kau dah banyak tolong kami. Aku hargai pertolongan kau.Tapi aku tak suka bila kau asyik gaduh dengan jiran lain. Tak boleh ke kalau tak cari pasal? Yang jiran tu pun mulut longkang juga. Elok la ampa berdua bergaduh. Aku cuba untuk tak nak masuk campur hal korang. Buat semak pala otak ja. Kalau boleh, kau setel lah baik-baik. Janganlah asyik nak cari point untuk hentam orang tu balik. Sabar separuh daripada iman. Tak rugi pun kalau kau mengalah. Bila entah nak habis drama ni? Bosan oh.

Kepada semua..ingat pesanan ini. Jaga perkataan dan perilaku. Kadang-kadang kita tak perasan disebabkan mulut kita macam longkang, telah membuatkan anak cucu kita pun berbau longkang juga. Sebagai contoh, kau duk kata anak jiran sebelah hidung kembang, tapi kau tak sedar cucu kau punya hidung dua kali ganda lagi kembang dari hidung jiran sebelah.Orang kata macam curse la.

Elakkan pergaduhan, kelak bahagia.

22 comments:

Zuewairy said...

yezza.. xmo gaduh2;)

sI tEDI said...

tua2 nak gaduh.. buruklah!

kalau budak2 bolehlah di maafkan lg!

Rara said...

tua2 ptot dh bykkn beramal..xptot gdoh2..tkot bdk2 kecik,ikut plak t..

-aTie- said...

uishh tu la..kalo ngat aorg xdpt kat kita, dpt kat keturunan kite..naya je..

heheh kamu memang tinggi... ;)

www.khaizarien.com

Dee said...

sabar2...jgn cepat marah..hehehe..

PinQib said...

selalu jugak dengar orang kedah suka gadoh sama jiran.
hehe. ops. kawn dulu pun gapoh nganjiran jugk.,

xnk assume smua la..
yes, berbaik2 la smuaaa

julietANNA said...

ni lah org tua tak sedar diri namanya.
dah tua patutnya banyal amal ahh sikit kan kan.
ni tak sedar lagi bila2 masa je kubur panggil T____T
hee terlaser jap :P

hanismalik said...

kt opis sy pun ramai yg perangai mcm tu...umur dh nk pencen tp keras kepala...marah org pandai...tp bile sendiri buat silap, tersengih2 mcm kerang busuk...xpenah nk dgr pendapat org...

dila said...

doakanlah dia berubah..40 tu bukan muda lagi..

[s][u][e][h][a][n][n] said...

huhuhu ade kje lain ke selain bergaduh..hehhhh

'AQILAH said...

sedang jage mulut...:)

ziha said...

hmm sabar jela ngn org mcm ni..jgn kite jd mcm die sudah la..

Judiene said...

sabaq la naa
=)

Mak Su said...

salam kenal, salam ziarah....

HonEyBuNNy said...

baik...xmau gadoh2......berdamai lbh baik...jga budi bahasa..ngeh3

s h a r v i na said...

ehe..
klaka la!
da tua2 pun bley mcm nih.. :)

Eazy Izzuddin said...

yeah
live in peacefully..

dilot said...

adoi....yang tak geti bahasa pun payah gak..

Noorlaila Mohamed Nor said...

yeahh org selalu nmpk yg xkena kt org lain je
kt diri sendiri xnmpk
huhu

milo 1!

hans said...

hahahha
gaduh2 jiran nih memang selalu cam tu

Mr.Clive said...

i matang ke x ek?hehehe

Asyraf Abdul Rahim said...

perangai orang kita yang susah nak di ubah. tak boleh tengok orang senang ckit, ada je nak mengata.

betul x? ke lari tajuk ni? haha.

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger