Online users

Follower

Thursday, April 15, 2010

Rajin baca buku

As requested by some readers, meh nak cerita sikit macam mana cara belajar kat sini.

Sebenarnya, kalau nak compare dengan Malaysia, tak banyak beza pun. Tertiary level yang semua orang tahu memang banyak bergantung pada self-learning a.k.a independent study. Macam course aku ni, untuk this sem aku ambil 3 subjek. 2 subjek major dan 1 subjek minor. Mostly, kelas aku in the afternoon.Kuliah kat sini sama ja macam U kat Malaysia, cuma kedatangan tak diambil. I mean tak ada attendance sheet yang kita kena sign untuk sahkan kehadiran kita. Kita bebas pilih whether nak datang or tak. Mungkin ini yang berbeza dengan Malaysia.

Dari segi participation dalam lecture pula, aku lebih suka senyap dari menyampuk. Rasa inferior tu memang ada sebabnya kami minoriti, dikelilingi mat saleh. Memang berat sikit mulut nak bagi opinion. Kalau disuruh, baru nak bagi. Tapi, ada juga Malaysian yang aktif bercakap dalam lecture which is good. Seating pula, ada yang suka duduk dalam clique sendiri. Ada yang bercampur dengan mat saleh. Tak semua mat saleh ringan mulut der. Ada juga yang suka senyap je all the time. Depa pun sama ja dengan kita.

Tapi, time tutorial, it is a must for you to come sebabnya time tutorial la time paling berguna untuk hang ada close interaction dengan tutor masing-masing. Dalam satu tutorial, paling max pun dalam 20 orang. Memang kalau hang tak mai, tutor boleh tahu la.Time ni, baru rasa ringan mulut nak bercakap sebab group kecil. Memang comfort zone la.

Bukan nak puji mat saleh ke apa, tapi aku respect dorang sebab dorang rajin mentelaah. Even time tunggu nak masuk lecture hall pun, dorang boleh lagi selak-selak note. Kita? Ha..Lu pikir la sendiri. Maybe itu dah menjadi budaya mereka. Aku try buat benda yang sama dan rasa awkward gila. Rasa macam ulat buku@skema@geek. Hahaha.

Macam dah panjang pula aku membebel. Nanti aku sambung episod kedua ok. =)

16 comments:

Whoopz said...

M0rning zack.. X ganas ar entry ni.. Haha.. Tp bgs gak wat teladan..

sekamar rindu said...

best baca entri bro..

sani tensai said...

huhuhu...nak jdi rjin camtu gak lah...ok arini!!! ganbatte!!! ekeke =.=

~salwaredzuan~ said...

hi zack, good to know tht ur enjoying ur time there. kat uia pon actually we have this tutorial concept, which exactly sama ngn kat sana..just the lectures kat uia pon compulsory..but most of the time, i didnt attend lectures, suh org tlg pi sign jaa...hahahah.but totorial mmg harus pgi, then br bleh phm bebetul about the topic

Dee said...

competition is good..so, apalagi zack..study smart ok..get good results..

myQza said...

rajin adik rajin.. rajinlah belajar... (nyanyi s ambil teuk tgn)

I_Hate_Lolipop said...

tetiba aku rasa nak rajinkan diri nak final ni...huhu

'AQILAH said...

kita kene tanamkan budaya membaca ni.

- said...

lagi? mau lagi?
cerita lagi~~~ hehe (n_n)

hans said...

hahaha
zack
diorang skema
ko rock
so biar jer
ekekekeke

munirah said...

salam..beznye berada di perantauan..kklkn akhlak islam..jdkan agama asas kejayaan..

NeenaAnuar said...

suke tengok kelas kuliah zack! eh ke situ plak! heheehe... takper dik.. mana yg baik & bagus jadikkan teladan kan..

AkU said...

entry hg nih..aku tertarik bab xyah amik attendence time lec je..hehhe..

[z@ck] said...

Whoopz..
apa ko ingt aku ni ahli gusti ke nak ganas2..hahaha..aku lemah lembut la..ihihi

sekamar rindu..
apasal bro?? huwa!!

Tendou Sani..
ganbatte!! chaiyok!!

~salwaredzuan~..
sini tak payah minta kawan sign apa2..ponteng je..hehehe

Dee..
insya-Allah sis..pray for me ya..=)

si tedi..
terus ngantuk dgr ko nyanyi tedi oii.. =)

I Hate lolipop..
weyh..jgn malas2..puk kang..!!

'AQILAH..
yup..harus.. =)

cikgadis..
jgn gelojoh.tuhan marah =P

hans..
kekeke..*ajuk ko gelak*

munirah..
thanks for reminding.will do..insya-Allah =)

NeenaAnuar..
ini bukan lecture hall yang sebenar.ada lagi yang besar tapi tak ada gmbr la plak.

AkU..
hang mmg suka ponteng kelas kan..T_T

AkU said...

huh..!! fitnah2..hahahaa..

[z@ck] said...

AkU..
hahahaha...mana ada fitnah..lalala

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger