Online users

Follower

Tuesday, April 20, 2010

Trademe

Salah satu kegemaran pelajar TESOL IPSAH kat sini ialah melayari trademe. Trademe ini ialah laman web yang menawarkan perkhidmatan bidding untuk semua jenis barang. Dari perkakas rumah sampai ke sotong kering pun dijual. Ala-ala macam bundle juga. Cuma online dan kita yang bid untuk barang tu. Ada sesetengah item itu first hand. Ikut nasib la. Ada yang worn once, ada yang dah berkali-kali pakai pun dijual juga.

Kalau dah namanya perempuan, mesti tengok kat clothing ja. Tak tengok kat benda lain dah. Ada sesetengah barang tu, kita boleh dapat bawah 10 dollar. Memang berbaloi. Aku tak pernah beli apa-apa lagi dari trademe ni. Tapi, berdasarkan pengalaman kawan-kawan, ini antara barang yang diangkut dari trademe:

1) Handphone
2) Beg prada
3) Jacket,sweater,cardi dsb.
4) Puffer
5) Perkakas dapur
6) Gitar

Boleh addicted tau kat trademe ni --> aku la tu. Even tak beli apa-apa pun lagi, tapi kat dalam watchlist dah berderet (rujuk gambar di atas). Duk aim itu ini, tapi tak berani bid lagi. Tunggu dekat-dekat dengan closing hour baru nak celapak bid. Itu pun kalau rasa macam berbaloi beli.Hahaha. Demand barang kat trademe ini pun boleh tahan tinggi. Ada sampai beratus-ratus dollar even secondhand. Maybe sebab jenama kot.

Wa dah cakap. Lu tak percaya kan? Sekarang, tengok sendiri. Highest bidding setakat semalam ialah $39,750 NZD untuk sepasang kasut pengantin. Telan ayaq liuq ja la tengok amount banyak tu.Sesetengah item, seller yang tetapkan starting bidding. Macam yang atas ni haa. Tak ada maknanya orang nak bid sampai mahal macam tu. Baik beli kat kedai terus.

Dulu, aku ada aim satu hooded jacket kat trademe. Mula-mula aku bid 4 NZD je. Dah sedap tengok tak ada orang bid lagi tinggi. Sekali, lagi 2 jam nak close bidding, terus mencanak naik bidding sampai 21 NZD. Teruih tak bid dah. T_T

11 comments:

Anonymous said...

ceh zack..blk truih update..sakan sungguh haha....
i pun slalu bid, tp asyik kena outbid je..tensionnnn....hahaa

[z@ck] said...

Att Ashburn..
ehem..ini autopublish..hehehe

Dee said...

my friend pun samalah ngan zack ni..keje dia asik tgk brg kt lelong.com or mudah.my..hari2..beli pun dh byk..mcm addicted tau..

[z@ck] said...

Dee..
nasib baik saya tak start beli lagi..just usha2 je..hehehe

intanurulfateha said...

.huuu i tak reti bid3 neh
.mesti kalah punye ;p

[s][u][e][h][a][n][n] said...

selalu tgk blog yang ade jual online ni...baru 2 minggu rembat beg dapat free jam...huhhhuhu

suezen said...

aku x leh tgk website2 mcm nih

Qistina Fahimi said...

tina setakat nie dah beli hampir 15 items kat trade me.
sume nyer dress, scarf, cardigan..dan byk lagi..
=)

amacam dasyat x?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Prada?!

Oh My Gucci!

kih3~

nak seh!!!

miss nina said...

huhu... kiter suke window shopping je zack

Whoopz said...

Zack.. Ang bid la pape.. Pastu kasi kat aku.. Hahah..

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger