Online users

Follower

Thursday, May 27, 2010

Welly or Auckland?

Terkejut juga tengok statement ni dalam Dominion Post.

Wellington is less livable than Auckland

FYI, Welington is the capital city of New Zealand. The irony of it is that Auckland is much more developed than Welly in terms of city yang lebih membangun.Tower sana sini, traffic jam yang sangat teruk dan banyak aktiviti yang berpusat kat sana. Contohnya, kalau Justin Bieber datang NZ, tuju Auckland. Kalau BSB buat concert, tuju Auckland juga. Kiranya Auckland is most preferable than Welly. Kat Welly tak ada international airport. Kalau nak datang sini, kena transit dari Auckland. So, Auckland ni boleh disamakan dengan KL la.

Ramai juga yang assume Auckland is the capital city of NZ sebab ianya membangun dengan pesat. Padahal Welly is the one. Pelik juga aku kenapa Welly tak semaju Auckland? Bukan Welly ni kampung. Tapi, kalau nak dibandingkan dengan Auckland, memang terang tang tang boleh nampak perbezaannya. Macam KL dan Penang.

Rupa-rupanya Auckland pernah jadi capital city of NZ back in 1841. Tapi, pada tahun 1865, Welly dipilih untuk replace Auckland because of its harbour and central location. Maka, seat of government pun berpindah la dari Auckland ke Welly. Ha. Gitu la ceritanya. Lagi satu fakta menarik, Welly adalah the southernmost national capital city in the world. Kalau fikir logik, sesebuah negara mesti pilih capital city yang terletak di tengah-tengah kan? Lain pula kat NZ ni. Welly yang duduk hujung selatan pula yang dipilih. Oh. By the way, NZ terbahagi kepada dua region iaitu North dan South Island. Welly kat North Island.

Psst..ranking dunia meletakkan Auckland di tempat ke 4 sebagai city yang sesuai untuk diduduki manakala Welly di tangga ke 12.Baghdad pula ranking ke 221. Mana Malaysia? Aku pun tak tahu.

Ok. Aku dah macam cikgu sejarah campur geo. T_T

7 comments:

Whoopz said...

0oo.. Gitu critanya.. Mekasih cikgu..

Sheherazade said...

baru kakak tahu,thanks z@ck :)

ye tak ye?negara kite ok ke?

AcanCapik said...

sejarah + geo = kajian tempatan masa sekolah rendah. hehe...

southernmost ea? kiranya, welly tu capital utk north nz je ke? tapi kalau capital tuk dua-dua, kira centre gak tu. huhu...

[z@ck] said...

Whoopz..
sama-sama =)

Peri Pia..
your welcome..negara kita tak masuk ranking pun.still tak sampai tahap membangun macam dorang lagi kot.

AcanCapik..
nope. Welly still capital city untuk both regions.Yup. Memang central kalau dilihat seluruh NZ. Tapi dalam North Island, tak central. =)

Redbloodsnow said...

SYIOKKK WOOO DOK OVERSEA. AKU NIH SAMPAI MATI KOT X MERASE DOK OVERSEA...HIKSSS :P

Dee said...

good info lah sis..now i know..hehehe..

[z@ck] said...

Redbloodsnow..
ko ajak dillah dtg honeymoon oversea.. =P

Dee..
no worries =)

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger