Online users

Follower

Sunday, August 1, 2010

Hidup jangan menyusahkan orang.

Aku kalau hidup tak nak la menyusahkan orang.Aku tahu aku dah banyak dah terhutang budi dengan ramai orang.Tak terbayar satu-satu even aku dah mati sekalipun.Itu la.Orang dah pesan jangan makan budi dengan orang.Susah.

Kadang-kadang aku rasa diri aku teruk.Semua benda nak kena depend kat orang.Nak kena minta tolong orang.Aku tak suka tapi aku terpaksa.Kalau aku bertindak luar batasan, nanti kena marah pula.Kenapa tak bagitau **** suruh ambil kan? Kenapa tak telefon **** tolong hantarkan? See? Kalau boleh, aku tak nak langsung minta tolong orang.

Tak kisah la kalau kena jalan kaki sekali pun untuk sampai ke satu tempat, naik turun bas sampai 3 kali, aku sanggup dari termakan budi dengan orang.Susah.Nanti orang mengungkit balik.Keluar pula statement "budak tak kenang budi".

Kesimpulannya, kalau orang tak nak tolong, sudah.Better hang cari cara lain untuk setelkan masalah.Biar badan merana dari termakan budi orang, dari pujuk rayu orang.Hidup kadang-kadang tak adil and I'm facing it now.

10 comments:

shasha said...

Sabar eh zack. semua org pun mll turun naek nya hdp.. be strong k! (:

syafawani said...

em kalau yang dah tlg tp mengungkit tu bek xyah tlg..xikhlas..nak berbudi dengan org kena la cara elok kan..xpa z@ck..org 2 mcm tu xdapat apa kalu berbudi pon..huhu

cha said...

sabar syg.ive been through that before.dan kalau boleh memang xnk terhutang budi dgn org dh.sbb kdg2 smpai skrg pn kita teringat apa yg org pnh ungkit.take care.i miss u.lama x drop komen kt cni

Att Ashburn said...

att penah tulis post psl ni. tp itu dlm blog lain. nnt att publish lain hehe.

itulah zack. tu kekdg susah hati manusia ni. hari ni kate, takpe, demi u, i sanggup. esok, bila bergaduh, takde nak diingat kebaikan kite nyer. reminder for myself as well.

att tahap kekdg takmau minta tlg org, smpi dah jadi masalah besar bende tu. bukan apa, tension kalau org asyik mengungkit ni. sabr la ye zack.

nursarah said...

tanya diri, kita banyak tolong orang atau orang yang banyak tolong kita..

erti hidup untuk memberi, soal ungkit patutnya buang jauh2..

ella said...

sy pun ada pengalaman kena ungkit mengungkit ni..sekali kena ungkit..sampai sekarang tak pernah naik kereta dia lg..rela naik bas je,kalau takde bas..rela tak g kelas.

eDdY said...

betol tu z@ck..
xyah la harap kat org sgt..
sbb kiter sendiri leh wat kan.hehe
chill okay..(^^)

Lady Dora said...

yep biar kita susah jgn sesekali susahkan org.

tp tak semua org yg mengungkit.. ada juga yg berhati mulia..

doink doink

<3

Dora

@juera said...

pasai tu ak x ske mtk tlg org..klu org nk tlg ak time je..ak lbih ske berdikari..itulah ak..dulu kini dan selamanya..cewaahh!

Hariz said...

sungguh..
budi org nie smpai mati dok sebut2
anak pinak depa nanti pun sebut..

tolong biaqlah dengan keikhlasan hati
bukan tolong nak balasan body*

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger