Online users

Follower

Tuesday, August 14, 2012

Sharing is caring

Holla. It's been a while since my last entry. Nak share sikit la beberapa potong ayat dari tafsir yang aku rasakan berguna untuk kita semua.

Harta apa saja yang kamu infakkan,hendaklan diperuntukkan bagi kedua orang tua,kerabat,anak yatim,orang miskin dan orang dalam perjalanan.Dan kebaikan apa saja yang kamu kerjakan,maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui (Al Baqarah:215)

Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai,pada setiap tangkai ada seratus biji.Allah melipat gandakan bagi siapa yang Dia kehendaki, dan Allah Maha Luas lagi Maha Mengetahui (Al Baqarah:261)

Perkataan yang baik dan pemberian maaf adalah lebih baik daripada sedekah yang diiringi tindakan yang menyakiti.Allah Maha Kaya dan Maha Penyantun (Al Baqarah:263)

Wahai orang orang yang beriman,janganlah kamu merosak sedekahmu dengan menyebut nyebutnya dan menyakiti perasaan penerima seperti orang yang menginfakkan hartanya  kerana riak kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat.Perumpamaan ini seperti batu yang licin yang diatasnya ada debu, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, maka tinggallah batu itu licin lagi.Mereka tidak memperoleh sesuatu apa pun dari apa yang mereka kerjakan.Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang kafir (Al Baqarah: 264)

Allah tidak membebani seseorang kecuali dengan kesanggupannya.Dia mendapat pahala dari kebajikan yang dikerjakannya dan dia mendapat siksa dari kejahatan yang diperbuatnya (Al Baqarah:286)

Sedar tak sedar, tinggal beberapa hari ja lagi nak puasa. Korang dah bayar zakat fitrah ke? Aku belum lagi. Tok cakap, aku dah boleh bayar sendiri sebab dah besaq.Jadi blur sebab tak pernah bayar sebelum ni. Riki macam macam kat tok. Macam mana nak bayar dan sebagainya. Tok cakap, "Hang pi ja kat masjid.Nanti ada orang tunggu, hulur duit, siap. Kalau tak kat masjid pun, tak pa." Huhuhu.Nervous.First time nak bayar zakat fitrah ni.

Bayar zakat fitrah = masjid. Padahal sekarang kemudahan nak bayar zakat fitrah dah makin banyak.Siap ada drive thru lagi! 


3 comments:

JaJa'Z said...

nak lebih barokah...kita ikut style sunnah nabi..sedekahkan beras utk orang2 susah..niatkan untuk zakat..akak dengan abg zack dah beberapa thn buat mcm tu..

eDdY said...

sama la dgn aq..mase first time nak bayar zakat dulu..nervous jugak..hihi

oshinz said...

SMS pun boleh kot.. tapi untuk pengguna celcom je rasenye. hehe.

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger