Online users

Follower

Friday, October 5, 2012

Thank you

Alhamdulillah. Practicum is over. Rasa besyukur sebab berjaya habiskan praktikum dengan jayanya. "Jayanya' in terms of dapat mencurahkan bakti kat sekolah. Walaupun hanya 3 bulan, pengalaman yang diperolehi dekat sana sangat banyak. Tak mungkin dapat pengalaman macam ni dekat sekolah lain. Friendly environment yang membuatkan aku rasa sangat selesa dengan cikgu senior yang lain. Terasa macam tak ada boundary langsung. Bebas untuk meluahkan perasaan, berkongsi cerita suka dan duka. Student pulak, macam macam ragam. Ada yang dengar kata, ada yang tak peduli langsung. Semuanya akan aku rindu. Berhadapan dengan pelajar yang yang off task, yang kaki mengadu, yang kaki pok pek dan macam macam lagi membuatkan aku rasa sedih bila keluar dari sekolah tu. Entah bila pulak dapat rasa macam ni. Alhamdulillah, Tuhan berikan aku jiwa seorang guru. Jiwa yang mahu membantu anak bangsa berjaya. Susah kalau masuk bidang perguruan ni hanya semata mata untuk ada job. Dalam erti kata lain, tak ikhlas. "Kalau diri tak boleh serap jiwa seorang cikgu, jangan jadi cikgu. Nanti lingkup budak budak" Yep.It's true.

Hati sedikit tersentuh bila cikgu senior datang peluk tanda selamat tinggal. Peluk yang lain macam. Erat dan lama. "Terima kasih sebab ajaq anak kak. Susah susah mai awai pagi bagi kelas tambahan" Air mata mengalir laju. Terharu bakti yang dicurah dihargai walaupun hanya untuk 3 bulan.

 Tanda ingatan untuk anak murid. Ini sahaja yang teacher mampu. Tulus ikhlas dari hati.

 Terima kasih jugak untuk hadiah yang diberikan. Terharu. Macam macam benda dapat. Dari tuala, tudung, bekas bunga teluq sampailah ke sikat rambut. I appreciate it. It's funny when the kids see RM 2 as RM 200. "Hadiah kami mahai teacher. 2 ringgit." Hehehe. Whatever it is, teacher sayang kamu semua. Mahai ke murah, tak penting. Yang penting, ikhlas bagi.

 With senior teachers.Mata dah menyepet time ni. Menangis punya pasai! T_T

 Last day of teaching =(

 Lovely 4K kids.

Lovely 4I kids.

9 comments:

Irfa said...

SEDIHLAK BACA ..
MOGA Z@CK AKAN JADI GURU YANG DIHORMATI

[z@ck] said...

Irfa..
thank you kak =)

♥نعمة السعده اسماعيل‎ ♥ said...

Betul..kalau rs mendidik/mengajar tade dlm jiwa,pls jangan..
Hehe..
Me in education line as well,before this dgn industry..
Educating tu seronok bila rs students dpt apa kita beri..
Yg buat rs terbeban tu kdg2 tugas sampingan.heed

Selamat mendidik anak bangsa tcher zack ;)
💪

Unknown said...

terharunyer.. time nak berpisah lar yang paling sedih kan.. lagi2 kita banyak kenangan dekat tempat tu..

NIA said...

huhuhu kitorang abes next week.baca entri ko nih sebak pulak wuwuwu.

shaty said...

dear zafirah .. pengalaman sbg GURU PELATIH memang cukup manis . Pertama .. sebab kita ' all out ' mengajar .. siap dengan teaching aids yang menarik .. lesson plan yang di rancang sehabis teliti .. worksheets yang dirangka sehabis 'mencabar tapi sesuai' dengan students' ability or performance .. KEDUA .. layanan murid dan staf memang tak diduga .. buat kita amat terharu dan ini kita rasa tika sampai masa teaching practicum sudah sampai ke penghujung. It is a very touching moment that u will cherish thro out ur life. U're not in the real world of teaching yer !! After posting nanti ..baru terasa .. dunia ' guru ' yang sebenar sebab layanan staf, pihak pengurusan dan ' sambutan' pelajar pun berbeza. Nak pula dapat sek di bandar .. yang bilangan pelajar mencecah 40 orang .. jumlah waktu mengajar yang maksima .. memang tak sempat le nak prepare ABM yang menarik ..:) beban tugas tambahan .. etc .. baru terasa .. macam nak jadi guru pelatih selamanya. he he .. so be prepared mentally and emotionally okayyy .. good luck

eDdY said...

bile tau posting? anyway z@ck..ko mmg bole jadi teacher terbaek :)

yanizz said...

Sekolah nie dkt dgn kg akak. Tahniah Zack. Semoga menjadi guru yg terbaik mendidik anak bangsa.

CM. said...

my oh myyyyy! BAJU WMSOOOOOOOOOO! that's the highlight of the stiry. hehehe :)

 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger