Online users

Follower

Showing posts with label Sleep paralysis. Show all posts
Showing posts with label Sleep paralysis. Show all posts

Friday, July 16, 2010

Kena himpit : Sleep paralysis

Ok.Aku dah baca semua komen pasal tidur kena himpit dan most of you pun pernah kena benda ni.Untuk percaya bulat-bulat kena himpit dengan hantu tu sangatlah nonsense.At least must be a vivid reason why is this happening.Thanks to Shazwani for the link.

Fenomena ini dipanggil Sleep Paralysis dimana sistem tubuh kita lumpuh untuk seketika.Selalunya fenomena ini berlaku at the beginning of the sleep or at the end of the sleep.Bila kita dah start nak tidur dengan nyenyaknya, otak (Reticular Activating System,RAS) akan hantar satu signal ke sistem badan untuk suruh kita rehat.So, automatically, satu badan akan switch off melainkan automatic function system iaitu degupan jantung,sistem pernafasan dan sebagainya.Gilo kau kalau yang tu pun switch off, innalillah la kau.Huhu.

So, bila kita bangun, RAS akan switch on balik.Tapi kadang-kadang signal tu lambat sampai kat badan.State ini la kita jadi lumpuh seketika before otak activate balik signal tu.Otak kita macam berhenti berfungsi sekejap.Scary right? Mengikut pembacaan, paralysis itu tak semestinya full.Maybe sebahagian ja.That's why kita masih mampu nak gerakkan anggota tubuh yang lain seperti jari.Yang pasal bunyi-bunyi tu, yup.Sleep paralysis comes with hallucinations either visual,auditory or tactile.So, macam yang aku kena tu, memang lengkap ketiga-tiga benda tu.Nampak macam bayang orang, dengar suara pelik dan badan rasa macam kena tindih.

Untuk info lanjut, boleh baca [di sini]

Faktor lain yang menyumbang kepada Sleep paralysis :

1) Tak cukup rehat
2) Perubahan drastik jadual tidur
3) Posisi tidur secara terlentang
4) Stress
5) Narcolepsy (penyakit tidur)
6) Side effect ubat yang korang telan jika ada.

Fakta sains menolak sekeras-kerasnya kewujudan evil dalam fenomena ini.Sebagai orang Islam, kita ada doa untuk diamalkan.Kalau terlupa doa tidur, bacalah bismillah sebanyak 21 kali.

Thanks to all yang bagi komen on the previous entry.Really appreciate it.

Lepas ini dah tak takut dah kalau jadi benda macam ni.At least dah tahu itu bukan hantu.Hahaha.
 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger