Online users

Follower

Showing posts with label part time job. Show all posts
Showing posts with label part time job. Show all posts

Wednesday, January 2, 2013

Bismillahirrohmanirrohim

Semoga dipermudahkan. Amin!

Tuesday, January 1, 2013

Pembuka 2013

Akhirnya 2012 melabuhkan tirai dan 2013 membuka tirainya. Macam pantun buka tutup tirai pulak.Hahaha.Petang tadi Mak Njang call. Tanya perkembangan aku. Tiba tiba dia nak minta tolong sedara aku kat PPD untuk jawatan guru sementara. Gulp. Actually aku ada cakap kat dia sebelum ni nak apply guru  sambilan tapi itu dulu. Sebulan yang lepas. Sekarang ni rasa macam malas pulak nak kerja. Tak puas cuti lagi kot. Hehe. Dia nak tolong adjust la kiranya. Aku pun okay je la. Tup tup setengah jam lepas tu, dia call lagi. Suruh pergi PPD esok. Mengadap sedara aku tu. Katanya dorang memang nak pakai cikgu BI sekarang. Suruh buat resume surat bagai. Wargh. Ini sangat tiba tiba. Tak duduk senang terus. Huhuhuhu. Gelabah lebih kan? Padahal belum tentu lagi dapat ke tak. Hahahaha.

Dalam hati 50-50.Rasa tak puas lagi cuti. Apa pun, ku berserah pada qada' dan qadar. Just go with the flow. Kalau tuhan dah tetapkan takdir aku tak cuti panjang, di sekolah la tempat aku menghabiskan sisa cuti 3 bulan ni atau sebaliknya. Berserah sajalah. Is this a great beginning of 2013? God knows better.

p/s: Berdebor pulak nak pergi mengadap esok. Huhuhuhu. Doakan saya.

Sunday, October 30, 2011

Berhenti kerja

Mengalami masalah untuk bagitau boss nak berhenti kerja. Tak tahu nak start macam mana.Should I text her? Or should I talk to her directly? Should I get someone new to replace me? Oh. Tak tahu nak buat yang mana satu dulu. Nak bagitau pun tak sampai hati. Al maklumlah, kerja tak sampai dua bulan dah nak minta berhenti. Macam nilah kekdahnya kalau kerja tak ada kontrak ni. Main redah ja. Kalau kerja kat hotel, dorang kena bagi notis 2 weeks before berhenti. Macam aku ni, tak tahu bila nak bagitau. Takut kalau bagitau awal, dia terus tak nak aku datang next week. Takut takut la kan. Aaaa..This is the hardest part. Cuci rumah lagi senang dari minta berhenti.Hate it.

p/s: Sedih pulak fikir nak tinggalkan Welly ni.

Thursday, September 29, 2011

Hitam

Aku cukup anti baju colour hitam tapi since datang Welly ni, banyak pulak colour tu. Baru perasan time clear wardrobe past few weeks. Kebanyakkannya koleksi baju I Love. So far baru ada NZ, Melbourne,Malaysia, Sydney. Gold Coast tak beli pun sebab tak cukup bajet.Hahaha.

Monday, September 26, 2011

New house, new experience

Seharian suntuk tak ada kat rumah. Pagi keja, tengahari pergi tengok tulips, petang meeting, malam pulak dinner kat rumah Juwe. What a day! Penat satu badan. Alhamdulillah. Thanks to Att sebab tolong dapatkan kerja untuk aku. FYI, Helen dah tak perlukan aku dah sekarang.Katanya, dia dah berhenti buat part time job.So, dia ada banyak free time untuk kemas rumah. Puih.Habis madu sepah dibuang. Dua minggu jugak jobless. Tup tup Att offer kerja kat O'Bay. Memang banyak terhutang budi dengan Att. Waktu kerja dengan Helen dulu pun dia yang tolong promote.Aku bukan malas nak cari kerja sendiri tapi tahu tahu je lah kalau nak minta through SJS.Leceh kalau nak dibandingkan dengan kawan promote. Huhuhu.

Majikan baru nama Casey. Orang muda. Student lagi. Hebat dorang ni.Belajar lagi pun still boleh hire cleaner. Rumah student, memang dapat agak pattern dia macam mana. Dapur, living room dan toilet paling 'horror' sekali. Well, student. Kadang kadang tak ada masa nak kemas dapur.Main tinggal ja dapur tu tak berlap. Sampai dah jadi keras bekas kotoran atas stove.Jenuh menyental ahkak tadi. Lantai pun standard la bertompok bekas kuah tumpah. Lenguh pinggang terbongkok bongkok mop lantai. Dinding bath tub pulak dah kuning. Pergh. Memang 3 jam tu rasa macam sekejap sangat. First time cuci rumah baru memang macam ni.Still mencari 'rentak'. Tak boleh blah vacuum tiba tiba mati. Tengah duk syok vacuum bilik, boleh pulak senyap tiba tiba. Mula mula ingatkan suis tu yang problem.Cuba la cucuk kat suis lain. Still tak on. Haru weh. Baru suku jalan. Nak tak nak terpaksa la aku guna penyapu kecik. Orang kat sini tak pakai penyapu batang panjang macam kita kat Malaysia tu.Dorang pakai yang macam berus dan penyodok kecik tu. Hang bayangkan je lah. Nak cover dapur dan bilik guna benda alah tu. Seksa teruk. Dah tu berhabuk satu hal. Asyik bersin je lah tadi.

Dapur kecik molek.

Ruang tamu pun kecik molek jugak.

Toilet pun haluih ja. Ini dah lepas cuci.

Sebelum balik aku tulis note. Suruh dia check vacuum dia. Mati la weh kalau next week vacuum still buat hal.Huh.

Monday, August 8, 2011

Tempat kerja

Pagi ni terasa malas gila la nak pergi kerja.Mata tak larat nak buka. Nak ja message Helen gitau tak boleh datang kerja. Sakit. Tapi fikir tak baik menipu bulan puasa ni, eceh, gagah juga la bangun awal pagi cangak tunggu bas depan ANZ. Aku tak pernah reveal lagi kan umah bos aku macam mana. So, ni dia rumah Helen. Rumah banglo dua tingkat. Ruang yang sangat besar bermakna kerja aku makin 'besar'. Nasib baik payment tinggi.Hohoho.

Guest room.

Shaking pulok.Dining room.

Kitchen.

3 jam jugak aku ambil masa nak bersihkan satu rumah. Selalunya aku setelkan kitchen dulu. Kemudian bilik Helen dan anak anak. Then, segala jenis room:living, dining, guest, play room.Lepas tu vacuum.Last sekali mop.Mau sengal juga lepas habis kerja. Mana taknya,kejap naik kejap turun. Heret vacuum tak cukup satu roda. @#$%^&.Memang mencabar kredibiliti aku sebagai pencuci rumah. Dah lama roda vacuum tercabut tapi tuan rumah buat bodo ja. So, nak tak nak hadap je la vacuum tempang sebelah. T_T

Aku paling suka kerja mengelap. Paling benci kerja mop. Mop tak cukup panjang, terpaksa la aku bongkok macam nenek tua. Lagi satu aku benci kerja nak cuci mangkuk tandas. Anak dia tak reti nak flush toilet sendiri. So, setiap kali aku datang, mesti ada sisa sisa dalam mangkuk tandas tu. Huuu.What to dooooo? Terpaksa la tolong flush. Itu satu, lagi satu, kena lap tudung mangkuk tu. Yang ni lagi geli geleman. Setiap kali cuci, setiap kali tu la ada titisan air berwarna kuning. Mangkuk jamban tu flush bukan kena semua tempat der. Ada area area tersembunyi yang tak tak kena.Pernah sekali aku tak cuci sebab terlupa. Next week nya, Helen pesan berkali kali kat aku suruh clearkan mangkuk jamban tu. What to doooo? Do it ja la. Huhuhu.

Halaman rumah 1.Heaven gila la anak anak Helen ni. Tak gaduh nak pergi playground.Main je kat dalam rumah sendiri.Buaian, trampolin. Semua la ada.

Halaman Rumah 2. Time summer je applicable nak lepak kat luar ni.

Whatever it is, bersyukur masih diberi peluang untuk mencari duit lebih. Kalau tak ada Helen ni, makanya mengganggur la aku. Aku kira ni macam pengalaman peribadi aku la. Hang ada cuci mangkuk jamban mat saleh? Tak ada kan.Hohohoho.

Thursday, June 2, 2011

Tak bangun.

Nice. Kunci jam pagi ni sebab nak pergi kerja.Sekali tak bangun.First time jadi macam ni. Elok pula time bangun tu elok elok pukul 8.Selalu pukul 8 tu aku dah start jalan keluar rumah. Menggelabah ayam la aku sorang sorang.Dengan tak gosok gigi nya, menonong tukar seluar, capai tudung dan snapper. Zass terpacak depan bus stop.Hahaha.Memang busuk la gua tadi der.Bukan apa.Next bus pukul 9 lebih. Kalau boleh tak nak la start kerja lewat sebab habis nanti pun lewat. Hari ini last kerja dengan Helen. Cuti buat sementara waktu.Vacation bebeh! Tak sabaq.

Cerita pasal bos ni, teringat pula waktu nak minta cuti. Asalnya dia tak ada kat rumah.Aku dah siap tulis nota baik punya nak tinggal atas laptop. Sekali waktu aku tengah siap siap nak blah tu, dia sampai dah kat rumah. Terus mak capai kertas tu, cepat cepat ronyokkan! Hahaha.Malu beb.Mujur dia tak perasan. Then, aku cakap direct je lah dengan dia.Mujur dia faham weh.Kalau tak, dah lama kena fire. Siap bagi encouragement lagi pasal aku cakap aku nak pi Dunedin sebab ada handball tournament. Bunyi macam player NZ ja kan.Kekeke.Padahal BERSATU games je pun.

Tak tahu la macam mana Att minta leave dari 8 bos dia.Aku yang nak minta kat satu bos ni pun dah ketaq ketaq lutut. Susun ayat dari dalam bas sampailah turun bas.Hehehe.

Thursday, May 19, 2011

Tertangguh lagi.

Niat di hati nak minta cuti dari boss untuk bulan 6 ni. Sekali dia tak ada pula tadi. Tinggal laki dia ja kat rumah. Aku memang segan sikit dengan Chris tu. Tertangguh lagi la niat nak inform pasal benda ni. Dah semangat berkobar kobar dah nak minta cuti.Huhuhuhu.Kang kalau bagi tau lewat takut dia terkejut pula. Bukan seminggu dua, tapi dekat 5 minggu jugak aku tak boleh nak cuci rumah dia.Pasrah je lah.Kalau ditakdirkan aku kena buang, terima je lah.

On the way balik kerja tadi, lalu kat campus Pipitea.Sekarang ni VUW tengah ada graduation. Ramai la orang yang pakai robe dengan topi grad tu. Uih.Teruih cek rasa macam nak grad jugak! Boleh nampak muka sorang sorang ceria ja. Jadi tumpuan umum. Kiri kanan flash. Ada yang bagi bunga jugak. Tapi kalau nak dibandingkan sini dengan Malaysia, rasanya orang Malaysia lagi sakan dapat bunga. Hehehe.

Happy graduation!

Tuesday, April 19, 2011

Yes, I am a cleaner.

Lama kan tak cerita pasal part-time job. Kalau dulu, aku selalu cerita pasal Mrs. X, tapi tahun ni boleh kira dengan jari berapa kali aku bercerita. Huhuhu.Alhamdulillah, rezeki tahun ni banyak. So far, dah ada 3 cleaning jobs. One permanent and two casual cleaning. Yang permanent tu kat Wadestown dan yang casual pula kat Khandallah dan Kelburn. Cukup la tu. Casual ni dorang panggil suka hati bila dorang nak ja. Selalu dua minggu sekali dorang akan text suruh datang. Masing masing ada cara tersendiri untuk manage household. Paling aku suka kat Kelburn sebab majikan aku ni style bagi tau satu satu kerja yang aku kena buat. Means macam first lap cermin.Bila habis lap cermin, aku report kat dia dan dia akan bagi tau next kerja pula. Dan dalam masa yang sama, dia tolong aku juga. So, tak ada la beban sorang sorang. Hehehe. And she's very a 'go green' person. Semua produk cleaning go green. Even kalau nak basuh sinki pun, guna vinegar instead of chemical product. Bagus bagus.

Aku rasa dah cukup puas dapat kerja even though gaji tak ada la banyak macam member yang lain. At least ada duit simpanan lebih selain duit dari gomen. Nak target ribu riban, memang tak la melainkan hang kerja housekeeper hotel. Tapi aku cukup bersyukur dengan apa yang aku dapat. Lagi satu, study tu top priority. Kerja la kuat mana pun, asalkan study tak ke laut, ok la =)

Haa.Gambar rumah majikan non-ado. Tahun ni Rose banyak kena tinggal kat rumah. Tak sempat nak usung ke sana ke mari. Huhuhu.

Sunday, March 6, 2011

Cari rejeki.

Serius.Kerja cleaner kat oversea ni tak ada la penat sangat pun.Contoh, tadi aku dapat one off cleaning job kat Central Terrace.Job tu aku dapat dari SJS.Dalam requirement, dia nak orang yang boleh buat extensive cleaning.Bila dengar extensive cleaning, hati ada rasa cuak cuak sikit.Terbayang rumah tu mesti kotor habis.Baju bersepah sana sini.

Bila dah sampai rumah orang tu, dia suruh aku polish cabinet, lap tingkap, scrub sink, lap fridge dan basuh toilet.Mudah sangat.Terus rasa lega.Sebab tak perlu nak vacuum carpet dan lipat baju (macam yang selalu aku kena buat kat rumah Mrs. X). Plus, rumah mat saleh ni tak ada la kotor macam rumah orang Melayu.Kerja tak sampai dua jam dah dapat 30 dollar.Ka-ching! Convert la duit Malaysia.Ada kot dalam 60 hengget lebih.Hohoho.Tapi, bergantung juga pada nasib.Kalau dapat employer yang baik hati macam kes aku ni ok la.

Hidup perantau mencari rejeki lebih lagu ni la =)

Thursday, March 3, 2011

Pitam.

Oh my.Hampir pitam hari ini sebab badan terlalu letih+ tak sempat nak breakfast. Pagi jaga booth WMSO, lepas tu direct pergi renew ID, lepas tu pergi kerja pula.Huhuhuhu.Tambah nak pitam bila tengok rumah Mrs X macam tongkang pecah.Oh my! Banyak kali terpaksa stop kerja then baring kejap for a few minutes to recharge. Sumpah tak pernah penat macam ni.Semuanya salah diri sendiri.Huhuhu.Tobat lepas ni tak mahu tinggal breakfast dah.

Moral of the story, jangan tinggal breakfast.Penting tu!

Tuesday, March 1, 2011

I'm a female cleaner.

Yo yo yo. Wassup y'all. Semalam baru check email dari Mrs. X, dia cakap sekarang dia tengah manage finance.Cakap berlapik la kan.Meaning lain ialah dia still consider nak pakai orang untuk bersihkan rumah dia tahun ni. But the good news is, dia boleh tolong recommend aku kat kawan kawan dia yang lain.Hope ada luck la tahun ni. Hope ada email masuk offer kerja.Hohohoho.Bosan juga duduk rumah.Free time banyak kot.

Sunday ni ada one-off cleaning job kat Kelburn.Hope lepas ni dia berminat la nak hire aku terus jadi cleaner kat rumah dia. Tak boleh blah,time aku introduce diri aku, aku cakap nama aku Zack.Dia ingat aku lelaki.Terus dia SMS, "I only advertised for female cleaners.Sorry"Hahahaha.Dah satu hal pula nak kena explain nama betul aku sekian sekian, yang aku ni female.

Datanglah kerja, datanglah.

Tuesday, January 11, 2011

Apa cer Mrs. X sekarang?

Tiba-tiba aku teringat pula sama Mrs. X, my employer kat Welly.Oh.For those yang tak tahu, kerja aku diambil alih oleh coursemate aku, Najwa.Kesian pula kalau tak ada orang yang nak bersihkan rumah dia.I know her as a busy woman yang tak ada masa nak look after her own house.Even laundry pun dia tak sempat nak buat.So, she would be happy if ada orang yang boleh gantikan tempat aku.Mujur ada Najwa yang pada masa tu masih mencari kerja.So, I pass it to her.Tak tahan bila aku touch down kat Alor Setar, aku dapat call dari Najwa kat Welly bertanyakan hal laundry rumah Mrs X.Dia cuak nak tinggalkan rumah tu selagi dryer tak berhenti berpusing.Hahahaha.Sepanjang aku bekerja dengan Mrs. X, banyak kali juga aku biarkan dryer berpusing sementara aku pula dah balik rumah.Kerja bayar ikut jam memang macam ni.Cukup ja waktu, terus blah.Dia tak pernah marah pun sebab dia pun faham.Tapi kerja kau next week nya banyak sikit la.That's why kalau nak cepat siap, awal awal sampai tu, terus buat laundry dulu so that tak ada la kes dryer berpusing sorang sorang dalam rumah tu.Hihihi.

Rindu la pula kat Mrs. X!

Friday, November 26, 2010

Hunting for job

Aku perlukan kerja sekarang.Bapak bosan duduk rumah.Tiap-tiap hari buat benda yang sama.So, sesiapa yang perlukan assistant atau ada job kosong sekitar Alor Setar / Jitra, tolong la offer kat aku.Aku serius ni.Huhuhu.

Wednesday, October 27, 2010

Cinta baru.

Seronok mendengar cerita Mrs X yang dia dah jumpa cinta baru.Jumpa time pergi conference last week.Boleh nampak yang dia extremely happy dengan lelaki tu. Aku pun jadi teruja lain macam.Aku tak pernah jumpa lelaki tu sebab dia duduk Auckland. Dorang just SMS sajork.We're getting along right now.Kalau dulu,aku macam malu-malu sikit nak bersembang dengan Mrs. X since aku anggap diri aku macam kuli batak dia.Tak layak nak tanya hal peribadi.Tapi sekarang terasa macam best buddy pula.I didn't expect her to share this kind of stuff memandangkan dia busy dengan kerja.For me, there's no time for love thing when you are 30. Nikmat bercinta tu mungkin tak sama when you're in 20's.But lain pula Mrs X ni.Time ni dia baru jumpa cinta dia.Cute kan? Tua tua baru nak panas enjin balik.Kihkihkih.

Tuesday, October 26, 2010

Available

"Hiya, is there any chance you are available for 3 hours work today anytime?"

Dia tahu aku tak ada exam. Sebab tu dia boleh minta aku kerja anytime pun.Tak pa.Aku suka.At least bertambah duit poket aku.Yang lagi syok, dia angkut aku ke rumah dia.Save tambang pergi. Just perlu spend tambang balik ja.Bertambah-tambah sayang aku kat Mrs. X. Hehehehe.

See...kalau rumah orang, nak ja tolong kemas.Bilik sendiri macam tongkang pecah.Dasar mata duitan.Teringat ayat dalam CV, "I am very particular in managing things". Well, ayat angkat diri sendiri.Kalau tak, tak adanya nak dapat kerja cleaner ni.Particular la sangat.

Saturday, October 23, 2010

Buat laundry

Kerja aku semalam mostly buat laundry. Mrs. X baru balik dari conference, so baju dia dan anak dia bertimbun nak kena basuh. Area dapur dan bilik tak semak sangat.Disebabkan mesin dan dryer hanya ada satu, Mrs. X terpaksa tambah extra hour untuk aku. Atee...lepas basuh nak masuk dryer pula.Dryer kecik.Mana celuih nak sumbat banyak sekaligus.Sekali basuh ada la dalam 20 minit.Dryer ada dalam 30-60 minit sekali pusing.Ada 4 round nak kena buat. Lepas tu nak kena lipat pula.

Memang lenggang kangkung la aku semalam.Siap boleh buka tv kat play room lagi.Punya bosan tak tahu nak buat apa dah.Kat sini kerja lipat baju pun dah boleh dapat berpuluh-puluh dollar.Kat Malaysia mana nak dapat.Heh.

Sunday, October 17, 2010

Mould

Nak masuk summer ni, Mrs. X dah sibuk cuci dinding bilik air dan tingkap rumah sebab mould selalu naik time macam ni.Mungkin sebab perubahan cuaca yang drastik, dari spring ke summer menyebabkan mould senang tumbuh.Mould ni macam kulat hitam yang selalu ada kat tingkap dan bilik air kalau kita jarang cuci.

First time belajar nak hilangkan mould.Senang aja dong. Just perlukan berus yang kecil (berus gigi) dan sedikit air.Tonyoh la hang sorang sorang kat dapur tu sampai hilang mould.

p/s: Sebelum ni jarang nampak Mrs. X nak pakai baju sleeveless.Hari ni terselah ketatuan sebelah kanan tangan.Boleh tahan juga boss aku ni. Hehehe

Friday, October 8, 2010

Tarbiah anak boss.

Sesi tarbiah aku dengan anak Mrs. X.

Aku mencari time yang sesuai untuk solat Zohor.Kebetulan time tu dia kat play room, tengah main game. So, aku ambil kesempatan tu untuk solat.Elok aku nak start solat, dengar dia jerit nama aku...

"Zaaaackkk! Zaaackkk! Where are you?"
"I'm in your mum's room"
"What are you doing here?"
"I want to perform my prayer"
"Prayer?"
"Yeah. I'm a Muslim and it's a must for me to perform my prayer"
"Oh.Muslim?"
"Errr...yeah.You're a christian and I am a Muslim. You go to church to pray. Aren't you?
"...How many times do you pray in a day?"
"5 times"
"5 times? Whoaaa! That's a lot!"

Muka dia terkejut gila kot.Hahaha.Aku nak tarbiah lebih-lebih tak berani.Satgi dia report kat Mrs X cakap aku ajar bukan-bukan pulak.Saja nak pesongkan anak dia ka apa.Mana nak tahu kan.Cakap basic-basic ja la.Lagipun budak tu kecik lagi.

Nah.Nak sangat aku tarbiah budak tu kan.There you go.

Jadi babysitter pulek.

Hari ini kerja dekat 7 jam. Cleaning dan babysit anak Mrs X. Sekarang tengah school holiday kat sini.So, anak dia memang all the time kat rumah.Selalunya dia ikut Mrs X pergi kerja.Tapi kali ini dia tak nak.Agaknya dia bosan kot tak ada kawan.Nasib baik tak banyak songeh.Aku buat kerja aku, dia pula duk merapu buat projek lampu krismas apa entah.Bagus.Tak kacau sis Zack.

Dah setel kerja semua, aku lepak dengan dia tengok movie.2 in a row beb.Sambil tu bersembang dengan dia. At first, dia malu.Ya la.Tiba-tiba kena duduk dengan 'orang gaji'.Budak kecik ni kita yang kena approach dorang dulu.Baru dorang nak mesra alam dengan kita. Pada awalnya, dia bercakap slow gila.Jenuh sua telinga nak dengaq dia cakap apa.Bila dah mula ngam, satu rumah dengaq suara dia.Amboi.Sakan sungguh.Tiba-tiba ajak main bola dekat dapuq.Aku pun layankan je lah.Lepas tu ajak pi play room kat bawah. Noooh.Ikut ja la.

Sempat jugalah aku tarbiah dia sedas dua.Bahahaha.
 
© 2011; Utara Mai| Designed by: Ilham Liyana | Powered by Blogger